Tack för uppskattningen!
Jag kan tipsa om några böcker som är bland mina söners favoriter.
En bok som jag själv tyckte var så humoristisk att jag skrattade högt när jag läste den första gången är "Head, Body, Legs" - lämplig för barn mellan 3 och 6 år. Här är min recension av den:
www.amazon.com/review/R12W79JV8PVX5Z/ref=cm_cr_rdp_perm
En annan bok som antagligen är lämpligast för barn mellan 6 och 10 år (men mina som är 4 och 6 år gamla gillar den rejält ändå) är "Sundiata: A Legend of Africa", en spännande seriebok som återberättar historien om Sundiata, som efter att ha besegrat den ondskefulle härskaren Sumanguru, blir kung (eller snarare kejsare) över Mali. Berättelsens detaljer kanske inte är historiskt korrekta, men Sundiata (född cirka 1217 - död cirka 1255) var i verkligheten grundaren av det västafrikaska imperiet Mali. (Den här borde kunna vara en perfekt berättelse att göra film av - Disney kanske? Eller en actionfilm med t ex Djimon Hounsou i huvudrollen?)
www.amazon.com/Sundiata-Legend-Africa-Will-Eisner/dp/1561633402
/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1260132150&sr=1-1
Till sist en bok som är översatt till svenska: Papa Diops taxi.
www.bokus.com/b/9789172215436.html?pt=se...rch_term=papa%20diop
Den har jag inte så mycket att säga om annat att mina söner gillar den. En småtrevlig berättelse med illustationer som färgmässigt är tydligt inspirerade av afrikanska tyger. Billig är den också: cirka 35 - 40 spänn...